Flødeboller med hindbærskum og marcipanbunde

20140615-180434-65074640.jpg

Jeg har flere gange forsøgt mig med at lave flødeboller, men det går ofte galt når chokoladen skal på. De ser lidt for hjemmelavede ud.
Så derfor har jeg prøvet at støbe dem i stedet i en silikoneform. Jeg bruger dem fra Blomsterberg – og det fungerer ret godt. De er et kæmpe hit og alle elsker dem.

Opskrift på flødebolle skum til ca. 24 flødeboller:

80 gram glukosesirup

150 gram sukker

60 gram vand

2 tsk vanijlesukker eller 1 stang vanilje

100 gram pasturiserede æggehvider (2 bægre)

2 spsk sukker.

1 tsk hindbærkoncentrat

2-3 tsk frysetørret hindbær

 

Derudover:

ca. 200 gram maripan til bunde

ca. 200 gram 70% chokolade til overtræk.

 

Fremgangsmåde:

De pasturiserede æggehvider tages ud af køleskabet, så de har stuetemperatur når de skal bruges.

Start med at lave bundene. Rul marcipanen ud til ca. 4 mm tykkelse og udstik dem i en størrelse, der passer til formene de skal laves i. Brug flormelis så det ikke hænger fast i bordet. I min ovn skal de bages i 4 min ved 200 grader. Hvis de får meget mere bliver de mere kikse agtige. De skal lige have en svag lysebrun kulør.

Når de er kølet af kan de pensles med chokolade, hvilket jeg synes giver det bedste resultat. Stilles herefter i køleskabet.

Bland glukosesirup, sukker og vand i en gryde og kog det uden låg. Det skal være 117 grader. Når det koger skruer jeg ned på middel varme og lader det boble i 20 min. (Har aldrig haft et mislykket forsøg og har aldrig brugt et termometer)

Pisk æggehviderne næsten stive med 2 spsk sukker.

Hæld den kogende sukkermasse langsomt over æggehviderne mens der piskes. Der piskes herefter ca. 8 min til den ønskede konsistens opnåes.

Massen kommes i en sprøjtepose og lægges i køleskabet i en times tid (eller den tid det tager at gøre chokoladen i formene klar)

Den nemmeste måde at få den rigtige temperering af chokoladen uden at bruge et termometer er at smelte 2/3 af den hakkede chokolade langsomt over vandbad. Vandet må ikke koge, der skal ikke mere end en dråbe vand til at ødelægge hele portionen. Når alt chokoladen er smeltet vendes den sidste 1/3 af chokoladen i, og er nu klar til brug. Chokoladen hældes i formene til alle siderne er dækket, man kan også bruge en pensel. Det er vigtigt at chokoladen dækker det hele og laget ikke er for tyndt fordi de så vil knække når de tages ud. Stilles på køl så chokoladen er stiv inden der kommer flødebollemasse i.

Fyld formene således at der er plads til bundene, læg bundene på og forsegl til sidst med chokolade. Lad dem stå i køleskabet i min. 2 timer inden de tages ud af formen.

Pynt evt. med frysetørret hindbær.

 

 

Noter:

Jeg har lavet bundene med alm. marcipan, med lakrids, med mint og med chokolade. Jeg har afprøvet dem ved forskellige lejligheder og den helt store vinder er helt sikkert Odense marcipan med lakrids. Det passer rigtig godt til det hint af hindbær der er i skummet.

Jeg har lavet dem både på røremaskine og med håndmixer. Min erfaring er, at de bliver bedst (mest luftige) når det er med håndmixer.

Blomsterberg laver nogle engangsposer som passer lige til en portion. Bruger en stor Ikea poselukker som stopper og den kan trække alt skummet ud af posen. Jeg synes det er nemmest at styre når det er en fast pose der bruges.

Et tip inden de tages ud af formene er at brække i formen således at den slipper lettere. Det skal selvfølgelig være meget bløde bevægelser, så man ikke maser dem.

 

Skriv et svar

