Macarons med lakrids

20140621-193654-70614279.jpg

Macarons er lidt svære at lave, og det har taget mig nogen forsøg, at få dem helt rigtige. Jeg har prøvet lidt forskellige opskrifter og har læst lidt rundt på internettet for, at blive klogere på hvordan man får dem helt rigtige. Copenhagen cakes har rigtig mange gode opskrifter på macarons. Det er der jeg har fået inspirationen til disse.

Jeg har ikke haft mod på, at lave mandelmel selv, så har købt det færdiglavet. Man kan efterhånden få det mange steder i almindelige dagligvareforretninger. Når jeg er 100 procent sikker på at jeg har krammet på de små fætre, skal jeg helt sikkert prøve at lave mandelmel selv, men for nu springer jeg lige over hvor det er nemmest. Har læst mig til, at man ikke kan regne med at skulle bruge den samme mængde mandelmel alt efter om det er købt eller hjemmelavet, så der skal opskriften justeres.

Denne opskrift giver 12 macarons.

Opskrift:

26 gram mandelmel

70 gram flormelis

5 gram lakridspulver

40 gram æggehvide (knapt et bæger past. æggehvider)

25 gram sukker

Evt. pastafarve

Fremgangsmåde:

Mandelmel, flormelig og lakridspulver sigtes mindst 2 gange gennem en finmasket si, der må ikke være nogen klumper i.

Æggehviderne piskes næsten stive ved mellem hastighed.

Tilsæt sukkeret en spsk af gangen mens der piskes ved høj hastighed. Pisk indtil blandingen kan danne små toppe. Tilsæt evt. pastafarve.

Nu skal melblandingen tilsættes. Det skal vendes forsigtigt i med en dejskraber en spsk af gangen indtil alt melet er blandet i.

Dejen er ret tyk nu, og luften skal presses ud af dejen inden den er klar. Dette gøres ved at presse dejen ind mod kanten af skålen med dejskraberen ca. 35 gange. Konsistensen bliver mere flydende nu. Pas på den ikke bliver for flydende.

Kom dejen i en sprøjtepose med en rund tyl

Sprøjt dejen ud på bagepapir. Et lille tip til at få dem samme størrelse er, at tegne på bagsiden af papiret – brug f.eks et æggebæger. Så bliver de nemmere samme størrelse. Lad være, at “efterfylde” for det bliver ikke pænt på det færdige resultat.

Nu skal de stå til tørre inden de bages. Jeg lader dem stå ca. 45 min.

Bag dem ved 150 grader (alm. ovn) i ca. 14 min. Det er her det kan koste et par forsøg, fordi ovne varmer forskelligt. Jeg har læst mig til at man skal lade være med at åbne ovnen de første 10 min.

Man kan komme det “fyld” i som man har lyst til. Til dem her laver jeg chokolade ganache med en god 70% chokolade med lakrids.

 

 

Skriv et svar

