Mørke bunde

Lækre mørke bunde, der ikke bliver tunge eller tørre.

 

Alle ingredienser skal have den samme temperatur inden man går i gang for det bedste resultat. En anden lille hemmelighed til lækre bunde er i piskningen af æggene – så det tager lidt tid at lave dem.

Opskrift:

8 hele æg

400 sukker

3 dl mælk (kan med fordel være sødmælk, men behøver ikke være det)

120 gram becel (eller smør)

500 gram mel

50 gram kakao

3 tsk vanilje

4 tsk bagepulver

1 tsk salt

Fremgangsmåde:

Jeg bruger min røremaskine med piskeris til dem, men en håndmixer kan godt gå, hvis ikke man har en ved hånden.

Æggene piskes ved høj hastighed i 5-6 min

Sukker tilsættes og der piskes videre ved høj hastighed i yderligere 5-6 min

De tørre ingredienser blandes og sigtes for, at der ikke er klumper i.

Mælk og becel/smør blandes. jeg giver det lige 45 sek i mikroovnen for, at det er ca. stuetemperatur.

Melblandingen og mælkeblandingen tilsættes skiftevis til æggeblandingen, mens der piskes ved mellem hastighed.

Når det sidste er indarbejdet i dejen slukkes røremaskinen og dejen fordeles i forme der er smurt og melet.

Bages i ca. 40 min ved 160 grader (alm. ovn)

Ud af denne portion bliver der enten 1 stk 25×35 cm bradepande + 1 stk 25 cm (diameter) bagering: kan skæres over til 2 bunde. / 1 stk 25×35 cm bradepande: kan skæres over til 3 bunde.

Skriv et svar

