Favorit bunde

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kalde de her bunde, om det er sukkerkage, sponge cake eller noget helt tredje, ihvertfald er det her min nye favoritbund til kager.

Der er ingen fedtstof i, og kagen bliver virkelig luftig og svampet. Det er nemt at justere op og ned på opskriften fordi der skal bare beregnes 30 gram sukker/mel pr. æg. Den skal laves med røremaskine, ellers når man at kede sig bravt.

Denne her opskrift passer til en 25×35 bradepande.

Opskrift:

8 æg

240 g sukker

240 g mel

1 tsk bagepulver.

Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen på 175 grader. Det må IKKE være varmluft

Æg og sukker kommes i røremaskinen og piskes på højeste hastighed i ca. 15 min. Det skal være så stift at skålen kan vendes på hovedet

Imens røremaskinen kører smørres og meles bageformen, så den lettere slipper

Sigt hvedemel og bagepulver i for at undgå klumper, og vend det yderst forsigtigt i æggeblandingen. Der skal forblive så meget luft som overhovedet muligt i kagen

Hæld blandingen i formen og sæt den straks i ovnen for at undgå den falder sammen

Kagen bages på nederste rille i ca 30 min til den er lysebrun

Kagen stilles til køling i 10 min før den tages ud af formen. Læg den evt. med toppen nedad og køle færdig, for at undgå at den buler lidt på toppen/midten.

Note:

Kagen smager bedre dagen efter den er bagt.

Tilsæt evt. revet citronskal/appelsinskal (økologisk/usprøjtet) eller erstat lidt af melet med kakao.

 

Skriv et svar

