Meyer meets Bronx – Burgerboller

20140721-183846-67126592.jpg

Som sædvanligt kan jeg ikke finde en opskrift og så bare følge den, så selvom jeg har hørt mange gange, at Claus Meyer laver de bedste burgerboller, så får de lige et touch af mig.. og de er FANTASTISKE.

Der blev serveret burgere for en stor flok børn og voksne, og alle var super begejstrede. Det er dog ikke nogen man bare lige røre sammen og vupti så er der aftensmad. De tager tid – lang tid, som god mad ofte gør.

Opskriften her er til 18 stk burgerboller på størrelse med de store færdigkøbte. Der vil kunne blive 24, hvis man ønsker mindre størrelse.

Opskrift:

30 gram gær
5 dl lunkent vand
100 gram grahamsmel
ca. 850 gram hvedemel
14 gram salt
80 gram sukker
80 gram smør
sesamfrø

20140721-183846-67126276.jpg

 

Fremgangsmåde:

Brug røremaskine for det bedste resultat.
Rør gær ud i lunkent vand. Vej melet af i en skål og drys en stor håndfuld ned i vandet og rør rundt. Tilsæt salt og sukker og 3/4 af det resterende mel. (Jeg blandede grahamsmel og hvedemel i skålen) Rør på lav hastighed i minimum 15 min, tilsæt herefter mel til dejen er fast, men stadig klistrer på fingrene. Tilsæt blødt smør i tern og lad maskinen røre videre i minimum 5 min.
Lad dejen hæve i en time.
Hæld dejen ud på bordet og ælt den sammen. Del den i 18 lige store dele.
Hæld sesamfrø i en dyb tallerken og pres bollen flad ned i – der skal ikke pensles med noget først.
Lad bollerne hæve et lunt sted, tildækket med viskestykke, i 20 min.
Når de 20 min. er gået lægges der en bageplade eller lignende over viskestykket. Dette gør at bollerne hæver i bredden men ikke i højden. Lad dem hæve videre sådan i en time.
– det er her der kan gå kreativ i den når man kun har 2 bageplader og de begge er fulde af boller!
Opvarm ovnen på 220 grader (varmluft)
Lige en bollerne sættes i ovnen sprøjtes de med vand i en forstøverflaske – bare så de er fugtige.
(Jeg bager en plade af gangen selvom det er varmluft)
Bag bollerne i ca. 12 min til de er gyldne.

De er velegnet til at fryse og spise senere også.

Skriv et svar

