Is, is og mere is.. på min nye ismaskine

Her i huset har vi aldrig gjort noget særligt ud af Valentines dag, men i år blev jeg overrasket med noget jeg har ønsket mig længe – nemlig en ismaskine. Måske der er en sammenhæng til, at jeg har sendt billeder og links på gode tilbud til ham, eller også har jeg bare en sød mand.

IMG_0008
Så den store jagt er gået ind for, at finde de bedste opskrifter og inspiration til noget klassisk og noget nyt. Jeg har afprøvet lidt forskellige typer af is, mængder og smage for at have en stensikker grundopskrift til dage, hvor der ikke er tid til at eksperimentere (læs: det ikke bare er os selv der skal spise det).

Mine erfaringer so far..

Det er fedt at have en rigtig ismaskine og jeg glæder mig til at have den når det bliver sommer og solen skinner og bare selv kan producere de rå mængder is, der bliver spist i løbet af sommeren.
Den laver lækker blød is uden små iskrystaller. Der står i brugsvejledningen at den kan lave is, som er serveringsklart når den er kørt. Det passer sikkert også, hvis man kan lide softice konsistens, men jeg foretrækker det lidt mere fast. Det er der heldigvis råd for – så lige en times tid i fryseren, så er det helt perfekt.
Rumindholdet er 1 1/2 L og den grundopskrift der følger med fylder beholderen lige til kanten når det er færdigt, det vil sige, at der er ikke plads til “fyld” – i øvrigt er den opskrift super kedelig. Så jeg har eksperimenteret og fundet ud af, at der må ikke være mindre end 450 ml og ikke mere end 650 ml før frysning. Det giver den helt optimale frysning og der er plads til friske bær/chokolade/what ever man har lyst til at blande i til sidst inden servering.
Der er så mange muligheder; jeg glæder mig til at dele nogen kommende favoritter – jeg kan allerede nu afsløre at granatæble is nok kommer til at rangere højt på min favoritliste. Det smager afsindigt godt..
Hvad er jeres favoritter? Del gerne gode opskrifter og erfaringer.

Mange hilsner fra Helene.

Skriv et svar

